Her er våre rutiner for å oppfylle plikter etter åpenhetsloven.
1. Formål
Rutinen skal bidra til at Dør & Vindu Gruppen AS, med datterselskap, og vårt samarbeid med leverandører fremmer åpenhetslovens formål. Det innebærer respekt for grunnleggende menneskerettigheter og ansattes arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levring av tjenester, og å sikre allmenhetens tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Rutinen skal sikre at vår virksomhet oppfyller krav til å utføre og redegjøre for aktsomhetsvurderinger, samt ivareta informasjonsplikten i åpenhetsloven.
2. Omfang
Rutinen omfatter aktsomhetsvurderingen knyttet til direkte og indirekte innkjøp i vår virksomhet. Aktsomhetsvurderingen skjer etter risikobasert tilnærming.
3. Ansvar
Daglig leder er overordnet ansvarlig for rutinen og skal i samråd med innkjøpsansvarlig sikre at det er gjennomført aktsomhetsvurderinger i de ulike deler av vår virksomhets forretningsområder.
4. Beskrivelse
Aktsomhetsvurderinger baserer seg på OECDs modell for aktsomhetsvurderinger for et ansvarlig næringsliv:
- Forankre ansvarlighet i retningslinjer og styringssystemer.
- Kartlegg og vurder negativ påvirkning og skade ut fra egen virksomhet, leverandørkjede og forretningsforbindelser.
- Stans, forebygg eller reduser negativ påvirkning eller skade.
- Overvåk gjennomføring og resultater.
- Kommuniser hvordan påvirkningen er håndtert.
- Sørg for eller samarbeid om, gjenoppretting og erstatning der det er påkrevet.
5. Gjennomføring av aktsomhetsvurderinger
Aktsomhetsvurderinger skal gjennomføres etter følgende arbeidsmetodikk
- Minst en gang pr. år
- Kartlegging knyttet til våre innkjøp av varer og tjenester.
- Vi skal søke tilgjengelig informasjon på diverse nettsteder som f. eks.
- Freedom house.org
- Ituc-csi.org
- Enviromental performance index
- Transparency international
- Forbrukertilsynet
- Basert på risikokartlegging skal områder for forbedring og tiltak prioriteres.
- Risikokartlegging gjøres visuelt der leverandør ikke trenger videre oppfølging. Vurdere hvorvidt leverandør skal avgi egenerklæring. Til slutt et eventuelt behov for videre oppfølging, med revisjon av selskapet i tråd med vår «Supplier code of conduct.»
- Resultatet av risikokartlegging dokumenteres i en skriftlig redegjørelse og denne legges, i tråd med åpenhetsloven ut lett tilgjengelig på vår nettside.
Tiltak for å stanse, forebygge og redusere negativ påvirkning/skade
- Basert på risikokartlegging og prioritering/vesentlighetsvurdering skal konkrete tiltak vurderes og besluttes av fagansvarlige.
- Tiltak kan gjennomføres direkte overfor leverandører fra vår virksomhet eller ved en felleshenvendelse fra bransjen gjennom bransjeforening eller ander samarbeidspartnere.
Endringer
- Dersom vår virksomhet innen innkjøpsområdet blir kjent med at det kan være vesentlige endringer i leverandørkjeder skal fagansvarlige følge opp dette og eventuelt sørge for revidering av aktsomhetsvurderinger og dokumentere dette.
6. Avvik
- Ved mistanke om brudd på kontraktsforpliktelser knyttet til åpenhetsloven skal avvik meldes til daglig leder i det aktuelle selskapet.
- Fagansvarlig vil følge opp overfor innkjøp og respektive leverandør til vår virksomhet.
- Avviksbehandling dokumenteres i en skriftlig redegjørelse.
7. Behandling av informasjonskrav
- Enhver har ihht. åpenhetsloven ved skriftlig forespørsel rett på informasjon om hvordan vår virksomhet håndterer faktiske og mulige negative konsekvenser knyttet til menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i våre leverandørkjeder. Dette omfatter både generell informasjon og informasjon knyttet til særskilt vare eller tjeneste virksomheten tilbyr.
- Dersom vi mottar krav om informasjon, skal dette besvares.
8. Referanser og tilknyttede dokumenter
Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold 8 Åpenhetsloven, LOV -2021-06-18-99)